Vaidluse tekkimisel tutvuge uuesti lepingutingimustega
Ostate korteri. Iseenesestmõistetavalt olete müügitehingus hingega sees, sest see on teie uus kodu. Arendajaga sõlmitud müügilepingus on ette nähtud notariaalselt tõestatud avaldusega leppetrahvinõude esitamine summas 5 000 eurot, kui korteri üleandmisega hilinetakse.
Leping ütleb ka, et leppetrahvinõue tuleb esitada kahe kuu jooksul. Nüüd kujutage ette, et arendaja jääb ehitustöödega hiljaks ja saate aru, et sissekolimine lükkub teadmatusse. Kas loobuksite vabatahtlikult võimalusest nõuda arendajalt 5 000 eurot? Loomulikult mitte.
Ometi juhtub see paljudega. Kuna lepingud kipuvad olema keeruka sõnastusega, võib olla kahe silma vahele jäänud asjaolu, et lisaks tähtajale oli lepingus leppetrahvinõude esitamiseks ette nähtud ka kohustuslik vorm – notariaalne tõestamine.
Kaks kuud on läbi ning on ülimalt tõenäoline, et olete 5 000 eurost ilma.
Advokaadi töö osaks on juhtida klientide tähelepanu nendele lepingupunktidele, mille korrektne järgimine on oluline õiguste teostamisel. Pahatihti pöörduvad kliendid aga advokaadi poole alles siis, kui võimalus nõuete korrektseks teostamiseks on minetatud.
Teine näide: olete tellinud rekonstrueerimistööd ja leping ehitajaga näeb ette, et kõik pretensioonid peavad laekuma projektijuhi e-posti aadressile. Juhtub aga, et suhtlete peamiselt ehitusettevõtte omanikuga, kes – eeldame, et täiesti juhuslikult – unustab teile õiget kontaktisikut mainida.
Ja miks peaksitegi muretsema? Omanik käib korduvalt objektil ja tegeleb isiklikult tööde ülevaatamisega. Tundub, et olete heades kätes.
Kuid äkitselt tekivad probleemid. Töö ei saa õigeks ajaks ja nõutava kvaliteediga tehtud. Arvate, et olete probleemidele tähelepanu juhtinud kooskõlas kõikide lepingust tulenevate tähtaegadega, kuid ehitusettevõtte omanik selgitab, et projektijuhi e-posti aadressile ei ole ettenähtud aja sees laekunud ühtegi pretensiooni.
Mõlema näite puhul võib teile soodsa lahenduse saavutamine olla väga keeruline või isegi võimatu. On reaalne oht, et asjas ei ole teie huvides võimalik mitte midagi enam ära teha. Lõppkokkuvõttes räägib lepingu sõnastus ju enda eest.
Tegemist on tüüpiliste näidetega, mille sarnaseid leiab aset iga päev. Põhjuseks on üldjuhul liigne harjumus elektrooniliseks suhtluseks, mille puhul on lihtne unustada, et leping üldjuhul kehtestab pretensioonide esitamiseks väga konkreetsed tähtajad, vormi ja kontaktisiku.
Vaidluse tekkimisel on esimene samm tutvuda uuesti lepingutingimustega. Kui te ei ole kindlad, kuidas neid tõlgendada, on mõistlik võtta ühendust advokaadiga. Mida keerukamad on kokkulepped, seda enam võidate õigusala asjatundja varajasest kaasamisest.